Studiedag Prikkelverwerking & Basisvaardigheden
Afgelopen vrijdag waren alle collega's bijeen om tijdens de studiedag meer kennis op te doen over het komende masterplan basisvaardigheden. Daarnaast hebben we ons verder verdiept in prikkelverwerking.
"Met het masterplan basisvaardigheden werken we aan een duurzame verbetering van de basisvaardigheden taal, rekenen-wiskunde, burgerschap en digitale geletterdheid. Over vijf jaar willen we in Nederland over de hele linie een grote verbetering zien in de prestaties op de basisvaardigheden." (bron: Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap)
Het eerste deel van de studiedag stond in het teken van het onderwerp Prikkelverwerking. Binnen onze leerlingpopulatie is er sprake van een verstoring in het verwerken van informatie (ASS), maar hoe verwerken we dan allerlei prikkels die we gedurende de dag ontvangen. Lukt het dan ook nog om deze informatie te verwerken?
Het (her)kennen van allerlei zintuigen en op welke manier deze zintuigen praktisch informatie ontvangen en verwerken, maar ook handvatten om hier mee aan de slag te gaan. Het vermijden (reduceren), concurreren of overstemmen van zintuigen en prikkels, stond deze ochtend centraal. Het geeft ons een verdieping in onze manier van werken binnen school.
Een van de vragen tijdens de quiz: "Fake-nieuws of niet? Jaarlijks overlijden ruim een half miljard mensen aan malaria, veelal jonge kinderen. Doktoren … (de Volkskrant)"
Het tweede deel van de studiedag stond dus in het teken van het masterplan basisvaardigheden van de Overheid. Om welke kerndoelen gaat het dan precies en wat "moeten" we hier straks mee? Wat betekent dit voor het onderwijs dat wij nu geven? Middels een kennisquiz gegeven door de onderwijskwaliteitsadviseurs van de Leo Kanner Onderwijsgroep hebben we meer informatie gekregen over de wijzigingen in de kerndoelen en ook de toevoeging van digitale geletterdheid en burgerschap in praktische stellingen terug gezien.
Met deze informatie kennis gaan we binnen ons team weer aan de slag en door met de ontwikkelingen in ons onderwijs.
Antwoord: "Dit is Fake-nieuws, rekenen-wiskunde en digitale geletterdheid komen hierin terug"
Digitale geletterdheid; domein Informatievaardigheden
Informatie van anderen zoeken, beoordelen en gebruiken. Informatie van internet, maar ook grafische weergave en schema’s lezen (grafieken/ tabellen, legenda)
Rekenen-Wiskunde:
Kerndoel 14 Wiskunde in de werkelijkheid (ob vo en vso): de leerling herkent en gebruikt wiskunde in dagelijkse, maatschappelijke en beroepsmatige situaties.